၀ိသုဒၶိမဂၢက်မ္းျမတ္ကုိ သံဃအလည္ မေထရ္ၾကီးမ်ားအထံ ေပးအပ္ေနစဥ္
ေထရ၀ါဒ အ႒ကထာက်မ္းျပဳ မေထရ္ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသသည္ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ အက်ယ္ဖြင့္ ဆုိေရး သား ေတာ္မူခ့ဲသည္၊ ေရးသားခ့ဲေသာ အဖြင့္က်မ္းမ်ားစြာတုိ႕တြင္ ၀ိသုဒၶိမဂၢက်မ္းသည္ လက္ရာ အေျမာက္ ဆုံး ျဖစ္သည္၊ ၀ိသုဒၶိမဂၢ တစ္က်မ္းတည္းျဖင့္ပင္ သီရိလကၤာသုိ႕ ေရာက္လာေသာ အိႏၵိယႏုိင္ငံသားၾကီး ဗုဒၶေဃာသ ကုိ ဗုဒၶမတၱညဴ အျဖစ္လက္ခံေတာ္မူၾကသည္၊
၀ိသုဒၶိမဂၢက်မ္းသည္ ၀ိပႆနာလမ္းစဥ္ကုိ ရွင္းရွင္း လင္းလင္းဖြင့္ျပသည့္ က်မ္းျမတ္ မဟာတစ္ ဆူျဖစ္ သည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အပါအ၀င္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွရွိ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ ပညာရွင္မ်ားသည္ အက်င့္လမ္း စဥ္ ၀ိပႆနာနည္းႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ၀ိသုဒၶိမဂၢကုိ ကုိးကားေရး သားေျပာဆုိၾက ရသည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အေနႏွင့္ ယင္း၀ိသုဒၶိမဂၢက်မ္းကုိ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္တြင္ ဦးေဖေမာင္တင္က အဂၤလိပ္ ဘာသာသုိ႕ ျပန္ဆုိသည္၊ Pali Text Society က ျမန္မာ ပညာရွင္ၾကီး ျပန္ဆုိသည့္ က်မ္းကုိ ထုတ္ေ၀ခ့ဲသည္၊ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ပထမဆုံး ပုံႏွိပ္မူ ျဖစ္သည္ဟု ဆုိင္ႏုိင္ပါသည္၊
ထုိ႕အျပင္ အေဖ်ာက္ဆရာေတာ္ အရွင္နႏၵမာလာႏွင့္ မဟာစည္ဆရာေတာ္တုိ႕ကလည္း ျမန္မာဘာသာျဖင့္ အက်ယ္ေရးသားဖြင့္ဆုိ ေတာ္မူၾကသည္၊ ေခတ္သစ္ ၀ိပႆနာ နည္းျပတုိ႕၏ ေရွ႕သြားဦးေဆာင္ တစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ မဟာစည္ ဆရာေတာ္၏ ၀ိသုဒၶိမဂၢက်မ္းကုိ ျမန္မာျပန္ႏွင့္ ရွိေသာ က်မ္းမ်ားတြင္ အေကာင္းဆုံး ဟု ဆုံးျဖတ္ေတာ္မူၾက သည္၊
ယခင္သိထားေသာ အစဥ္အလာမ်ားႏွင့္ မတူထူးျခားခ်က္မွာ ဤက်မ္းျမတ္ ၀ိသုဒၶိမဂၢကုိ ေရးသားရန္ က်မ္းျပဳ အရွင္ဗုဒၶေဃာသေတာင္းပန္ရသည္ မဟုတ္ပဲ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ သားရဟန္းေတာ္မ်ားက သာ ေတာင္းပန္ၾကသည္ဟု ပညာရွင္မ်ားက ယူဆၾကသည္၊ ေတာင္းပန္ရျခင္း အေၾကာင္းမ်ားစြာတုိ႕တြင္ ထူးျခားေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ပါ၀င္ေနသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္၊ ထုိအေၾကာင္းမွာ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီ ဂုိဏ္းသားတုိ႕ႏွင့္ မတူ ထူးျခားေသာ အဘယဂီရိ ဂိုဏ္းသားမ်ား၏ ေပထက္ အကၡရာတင္ ပိဋကတ္ မ်ားကုိ သာမက သကၠတ ဘာသာျပန္ က်မ္းမ်ားကုိ သင္ယူေလ့က်က္၊ ထုိ႕ေနာက္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကုိ သကၠတ ဘာသာျဖင့္ ေရးသားဖြင့္ဆုိေနျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆုိၾကသည္၊
အဘယဂိရိဂုိဏ္းသားမ်ားသည္ သကၠတ ဘာသာႏွင့္ ရွိေနေသာ ဓမၼရုစိ၊ မဟာယာနဂုိဏ္း၏ က်မ္းစာမ်ားကုိ သင္ယူၾကသည္၊ ေနာက္ေနာက္ေသာ သူမ်ားကလဲ အသစ္ျဖစ္ေသာ မဟာယာနအယူအဆမ်ားကုိ လုိက္ပါ သင္ ယူလုိၾကျပန္သည္၊ ထုိသုိ႕သင္ယူျခင္း အားျဖင့္ အဘယဂိရိဂုိဏ္းသားတုိ႕၏ အယူ၀ါဒမ်ား တုိင္းတစ္ပါး သုိ႕ ျပန္ႏွ႕ံရန္လြယ္ကူျပန္ သည္၊
သီရိလကၤာတြင္ တည္ရွိေနျပီျဖစ္ေသာ ဘုရားေဟာပါဠိေတာ္မ်ားကုိ အယူ၀ါဒ တစ္ပါးမဖက္ အက်ယ္ဖြင့္ ဆုိေရး သားရန္လုိလားေနခ်ိန္ျဖစ္သည္၊ ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးသားဖြင့္ဆုိလုိက္ျခင္းအားျဖင့္ အျခားသူမ်ား လဲနားလည္ ႏုိင္ျပီး တုိင္းတစ္ပါးသုိ႕ ျပန္႕ႏွံ႕ရန္လြယ္ကူသည္၊ ထုိသုိ႕ဖြင့္ရန္ေရးသားရန္ ျပည့္စုံသည့္ ရဟန္းေတာ္မွာ ဗုဒၶေဃာသ မေထရ္သာ ျဖစ္ႏုိင္သည္ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသား မေထရ္မ်ားက ၀ိသုဒၶိမဂၢ က်မ္းကုိ ေရးသားရန္ ေတာင္းပန္ၾကသည္။
ဗုဒၶေဃာသမေထရ္ျမတ္ႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ဖြားရာေဒသမွာ ေဆြးေႏြးဖြယ္ျဖစ္ေနေသးေသာ္လည္း အမ်ားစု ယူဆ သည့္ အခ်က္မွာ မဟာေဗာဓိတစ္၀ုိက္၊ ဂယာ၀န္းက်င္ရွိ ပုဏ္ဏားရြာတြင္ ဖြားျမင္ေၾကာင္း ယူဆၾက သည္၊ ထုိအရပ္မွာပင္ ေရ၀တ မေထရ္ၾကီး၏ လမ္းညႊန္ခ်က္ျဖင့္ ရဟန္းျဖစ္ေတာ္မူခ့ဲသည္၊ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ သင္ယူ သည္၊ ထုိ႕ေနာက္တြင္ ယင္းေဒသရွိ ေက်ာင္းတုိက္၌ပင္ေနလွ်က္ အ႒သာလိနီက်မ္းႏွင့္ ဉာေဏာဒယက်မ္း တုိ႕ကုိ စီရင္သည္၊
ထုိက်မ္းတုိ႕ကုိ ေရးသားစဥ္ေနထုိင္ေသာ ေက်ာင္းတုိက္မွာ မဟာေဗာဓိေက်ာင္း တုိက္ျဖစ္သည္၊ အဆုိ ပါ ေက်ာင္းတုိက္ကုိ လွဴဒါန္းသူမွာ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသား မင္းတစ္ပါး ျဖစ္ေနျခင္း ပင္ျဖစ္သည္၊ သိရီေမဃ၀နမင္း ( ၃၀၄- ၃၂၂) တည္ေထာင္ခ့ဲေသာ မဟာေဗာဓိေက်ာင္းတုိက္သည္ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီ ဂုိဏ္းသားမ်ား အဆက္ေက်ာင္းတုိက္ ၾကီးပင္ျဖစ္သည္၊ ထုိစဥ္က ထင္ရွားေနေသာ မဟာယာနေက်ာင္း တုိက္ၾကီးမ်ားျဖစ္သည့္ ၀ိကရမသီလာ၊ နာလႏၵာ၊ ဥဒႏၵပူရီေက်ာင္းတုိက္ၾကီးမ်ားနည္းတူ မဟာေဗာဓိေက်ာင္း တုိက္မွာလဲ ေထရ၀ါဒ အယူအဆမ်ားကုိ သင္ယူရာ ဗုဒၶတကၠသုိလ္ၾကီးပင္ျဖစ္သည္၊
ဆရာသမားမ်ား၏ ယုံၾကည့္အားကုိးမႈခံရေသာ ဗုဒၶေဃာသမေထရ္ျမတ္သည္ ဘုရားရွင္၏ပါဠိေတာ္မ်ားကုိ အက်ယ္ဖြင့္ ဆုိေရးသားလုိျပန္သည္၊ ထုိအခ်က္ကုိ ျဖည့္ေပးႏုိင္သည့္ အခ်က္မွာ ပါဠိေတာ္အစုံႏွင့္ အာစရိယ၀ါဒ အစုံရႏုိင္ေသာ သီရိလကၤာသုိ႕ သြားေရာက္ေရးသားမွ ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း ေျပာဆုိ မိန္႕ၾကားျခင့္ခံ ရေပမည္၊ ဤသုိ႕ျဖင့္ လကၤာကၽြန္းသုိ႕ ၾကြလာခ့ဲေပသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ႏုိင္သည္၊
ျမန္မာႏုိင္ငံသာသနာေတာ္တြင္ ဗုဒၶေဃာမေထရ္ျမတ္ကုိ ဒုတိယဘုရား အရာထားလွ်က္ ၾကည္ညိဳၾကသည္၊
“ဗုဒ္စ၊ ဗုဒ္လယ္၊ ဗုဒ္ဆုံး” ဟုဆုိရုိးျပဳၾကသည္၊ ဗုဒ္စဆုိသည္မွာ ဘုရားရွင္ကုိ ဆုိလုိျခင္းျဖစ္သည္၊ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတုိ႕ျဖင့္ ထုံးမႊမ္းထားေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံ သာသနာေတာ္ကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ သေဘာကုိဆုိ လုိသည္၊ ဗုဒ္လယ္ ဆုိသည္မွာ ပါဠိပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကုိ အက်ယ္ဖြင့္ဆုိေရးသားသည့္ ဗုဒၶေဃာသမေထရ္ျမတ္ ကုိ ဆုိလုိသည္၊
ထူးထူးျခားျခား “ဗုဒ္ဆုံး” ဆုိသည္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံသား၊ အင္း၀ေခတ္၊ ငယ္မည္ ေမာင္ပုတ္( ေမာင္ဗုဓ္) ရဟန္းဘြဲ႕ေတာ္၊ ဇမၺဳဓဇမေထရ္၊ ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္ပင္ျဖစ္သည္၊ ဆရာေတာ္သည္ ေရွးမေထရ္ျမတ္ မ်ားေရးသားေတာ္မူခ့ဲသည့္ အ႒ကထာမ်ားကုိ နိႆယ်( ပါဠိတစ္ခ်က္၊ အနက္တစ္တန္) ေရးသားေတာ္မူ သည္၊ ေခတ္ျပိဳင္ ျမန္မာ ရဟန္းပညာရွိ အလယ္တြင္ စာတင္က်န္ရစ္ေအာင္ သိကၡာ၊ သမာဓိ၊ စာဉာဏ္ၾကီးေသာ မေထရ္ျမတ္ၾကီး တစ္ပါးပင္ျဖစ္သည္၊
ေထရ၀ါဒအ႒ကထာက်မ္းျပဳအရွင္ျမတ္မ်ားေပၚထြန္းရာ ကိဥၥိပူရျမိဳ႕
ဗုဒၶေဃာသမေထရ္ျမတ္ေနာက္တြင္ ေပၚထြန္းလာေသာ အ႒ကထာဆရာ၊ ဋီကာဆရာ အမ်ားစုသည္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံေတာင္ပုိင္း၊ တမီးနာဒူးျပည္နယ္၊ ကဥၥီပူရ( kanchipuram) ျမိဳ႕သားမ်ားျဖစ္ၾကသည္၊ သမုိင္း မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ကြန္ဂ်ီဗာရန္( conjeevaram) အျဖစ္လဲ ထင္ရွားသည္၊ ပလႅ၀မင္းမ်ား စုိးစံရာ မင္းေနျပည္ျဖစ္ခ့ဲဖူးသည္၊ ေရႊျမိဳ႕ေတာ္ အျဖစ္လဲေခၚေ၀ၚၾကေသးသည္။
No comments:
Post a Comment