၁၈၆၀ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ သီဟုိဠ္မွ သံတမန္အဖြဲ႕ေရာက္လာသည္၊ ျမန္မာဘုရင္ဘုိးေတာ္ဘုရား ကုိယ္တုိင္ ခရီးဦးၾကိဳဆုိခ့ဲသည္၊ မင္းဆရာ သံဃရာဇာမေထရ္ျမတ္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ဦးစီးျပီးသီဟုိဠ္သား သာမေဏမ်ားကုိ ဥပသမၸဒကံေဆာင္ေပးေတာ္မူခ့ဲသည္၊
ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ၾကြေရာက္ျပီး ဥပသမၸဒကံေဆာင္ရျခင္းသည္ သူ႕ကၽြန္ဘ၀ေရာက္ေနေသာ သီဟုိဠ္အတြက္ ခက္ခဲေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အမရပူရတြင္ကံေဆာင္ျပန္လာေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားဦးေဆာင္ မႈျဖင့္ သီဟုိဠ္သားတုိ႕သည္ သာသနာ့ေဘာင္သုိ႕၀င္ေရာက္ခြင့္ရၾကေတာ့သည္၊
ယေန႕သီရိလကၤာတြင္ ထင္ရွားေနေသာ အမရပူရဂုိဏ္းသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံဘုိးေတာ္ဘုရား၏ မင္းေနျပည္ကုိ အစြဲျပဳေခၚထားေသာ အမည္ျဖစ္သည္၊ သီရီလကၤာႏုိင္ငံတြင္ သံဃာဂုိဏ္း သုံးဂုိဏ္းရွိရာတြင္ အမရပူရႏွင့္ ရာမညဂုိဏ္းတုိ႕မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွျဖစ္သည္၊ စိရနိကာယ(ရွမ္းဂုိဏ္း) ကား ထုိင္းႏုိင္ငံမွျဖစ္ေၾကာင္းသိရသည္၊ သီဟုိဠ္နွင့္ ျမန္မာ၊ ျမန္မာႏွင့္ သီဟုိဠ္သည္ ေထရ၀ါဒသာသနာ အရွည္တည္တ့ံေရးအတြက္ တစ္လွည့္စီ အကူအညီအေထာက္အပံ႕ေပးခ့ဲၾကသည္ကုိ ၀မ္းေျမာက္ဖြယ္ေတြ႕ရွိရပါသည္။
သီဟုိဠ္ႏွင့္ျမန္မာတုိ႕သည္ တစ္ကမၻာလုံးရွိ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ ေမ့မရႏုိင္ေသာ လုပ္ငန္းၾကီးတစ္ရပ္ ကုိ ေရွ႕ဆင့္ ေနာက္ဆင့္ေဆာင္ရြက္ခ့ဲၾကသည္၊ ျမတ္စြာဘုရား သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ရရွိေတာ္မူရာ မဟာေဗာဓိ ေစတီေတာ္အနီးတြင္တည္ေဆာက္ထားေသာ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္သည္ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္ မ်ားလက္ထဲ ေရာက္ရွိခ့ဲ ရျပီး၊ ယုိယြင္းပ်က္စီးေနသည္ကုိလည္း မျပဳျပင္ပဲထားခ့ဲၾကသည္၊
၁၈၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ပဥၥမသဂၤါယနာတင္ မင္းတုန္းမင္းတရားၾကီးသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံအစုိးရခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးကုိ ျပဳျပင္မြမ္းမံမႈမ်ားျပဳလုပ္ခ့ဲသည္၊ သုိ႕ေသာ္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အပုိင္းတြင္ ဟိႏၵဴတုိ႕၏ လက္ေအာက္တြင္သာ ထားရွိခ့ဲသည္၊ ဟိႏၵဴနတ္ဘုရားမ်ားကုိ ေစတီေတာ္အတြင္း၌ ထားကာ ဟိႏၵဴဘုရား ေက်ာင္းအသြင္ဖန္တီးခ့ဲၾကသည္၊
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားလက္၀ယ္မရွိပဲ အေျခအေန အမ်ိဳးမ်ိဳးေအာက္တြင္ ျငိွဳးငယ္စြာတည္ရွိေနမႈကုိ လကၤာ သားၾကီး အနာဂါရိကဓမၼပါလေတြ႕ျမင္ရေသာအခါ အၾကီးအက်ယ္ ထိတ္လန္႕ခ့ဲရသည္၊ မိမိကုိယ္ တုိင္ျမင္ေနရေသာ အျဖစ္ကုိပင္ မယုံႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ခ့ဲရသည္၊ ထုိ႕ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ႏွင့္ ေဗာဓိပင္အေျခအေနတုိ႕ကုိ ကမၻာလုံးဆုိင္ရာ ဘာသာေရး အစည္းအေ၀း မ်ားတြင္ တင္ျပေဆြးေႏြးခ့ဲသည္၊ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ားသုိ႕ သြားေရာက္ျပီး မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ႏွင့္ မဟာေဗာဓိပင္တုိ႕၏ အေျခအေန ကုိတင္ျပျပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားပုိင္ဆုိင္ေရးအတြက္ၾကိဳးပမ္းခ့ဲသည္၊
ယေန႕ကမၻာတြင္ ၀င့္၀င့္ထည္ထည္ျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္တုိ႕ ႏွလုံးသား၀ယ္ မဟာေဗာဓိေျမျမတ္ တည္ရွိေနေအာင္ ျမန္မာဘုရင္ မင္းတုန္းမင္း ၾကီးႏွင့္ သီဟုိဠ္သားၾကီး အနာဂါရိကတုိ႕၏ လုပ္ေဆာင္မႈမွာ မ်ားစြာအေရးပါေၾကာင္း သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားက သက္ေသခံလွ်က္ရွိသည္။
ယေန႕ေခတ္တြင္လည္း သီရိလကၤာႏုိင္ငံရွိဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ တကၠသုိလ္ၾကီးမ်ားတြင္တက္ေရာက္ေနေသာ
ေက်ာင္းသားအမ်ားစုမွာ ျမန္မာသံဃာေတာ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္၊ သုိ႕ျဖစ္၍ သီရိလကၤာႏွင့္ျမန္မာတုိ႕သည္ အနာဂတ္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္အတြက္ ဓမၼညီအကုိမ်ားအျဖစ္ လက္တြဲေဆာင္ ရြက္ေနၾကဦးမည္ျဖစ္သည္၊
ေတြးမိတုိင္းပီတိျဖာရပါသည္။
ထုိ႕ထက္ပုိ၍ထူးျခားသည္မွာ ဆရာေတာ္ၾကီးဦး၀ိနယာလကၤာရသည္ သီဟုိဠ္ကၽြန္းတြင္ ျမန္မာေက်ာင္းတုိက္ (၅) တုိက္တည္ေထာင္ေတာ္မူခ့ဲသည္၊ ယေန႕အခ်ိန္တြင္ ျမန္မာသံဃာအမ်ားဆုံးမီွခုိအားထားရာ ကုိလံဘုိၿမိဳ႕ရွိ၊ မကုဋာရာမျမန္မာေက်ာင္းတုိက္သည္လည္း တစ္တုိက္အပါအ၀င္ျဖစ္သည္၊ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၆ ခုႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ခ့ဲေသာေၾကာင့္ ရတုအၾကိမ္ၾကိမ္ကုိ တည္ျငိမ္စြာျဖတ္သန္းခ့ဲျပီျဖစ္သည္၊
ေခတ္ပညာတတ္ ရဟန္းေတာ္မ်ားစြာကုိ လည္းေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ခ့ဲျပီျဖစ္သည္၊ ေခတ္ပညာသင္ၾကားေရးကုိ ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳခ့ဲေသာ ဆရာေတာ္ဦးအာဒိစၥ၀ံသလည္း သီတင္းသုံးေနထုိင္ခ့ဲဖူးသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ဘာသႏၱရႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အမ်ားေလးစားရေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္၊
ဆရာေတာ္သည္ မကုဋာရာမေက်ာင္းတုိက္ စည္းကမ္းမ်ားကုိလည္း ဆရာေတာ္ ဦး၀ိနယာလကၤာရႏွင့္ အတူ ေရးဆြဲခ့ဲေၾကာင္းသိရျပန္သည္၊
ယေန႕ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေခတ္ပညာသင္ယူမႈ အပုိင္း၌ အားၾကိဳးမာန္တက္ေဆာင္ရြက္ခ့ဲေသာ ဆရာေတာ္ ၾကီးမ်ား၊ ေဆာင္ရြက္ဆဲ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားသည္ မကုဋာရာမျမန္မာေက်ာင္းတုိက္ၾကီးႏွင့္ ပတ္သက္ခ့ဲ ဖူးေသာ ပုဂိၢဳလ္ မ်ားျဖစ္ၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရပါသည္။
ဆက္လက္၍လည္း ဘာသႏၱရကၽြမ္းက်င္ေသာ ေခတ္ပညာတတ္ရဟန္းေတာ္မ်ား အစဥ္အဆက္မျပတ္ ထြက္ ေပၚေနဦးမည္ျဖစ္ပါသည္၊ ဤအက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားသည္ သမုိင္းေၾကာင္း တစ္ေလွ်ာက္ ျမန္မာႏွင့္ သီဟုိဠ္တုိ႕၏ အျပန္အလွန္ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္၊
ဗုဒၶသာသနာတည္ရွိေနသမွ်ကာလပတ္လုံးျမန္မာႏွင့္သီဟုိဠ္တုိ႕သည္ အတူတကြဆက္လက္ရွင္သန္
ေနဦးမည္ ကုိ ၀မ္းေျမာက္ၾကည္ႏူးစြာ ေမွ်ာ္ေတြးေနမိပါေတာ့သည္။
မွတ္ခ်က္၊ အထက္ပါေဆာင္းပါးသည္ 'လကၤာတမန္ မဂၢဇင္း' ဒုတိယ အၾကိမ္တြင္ စႏၵနသာရ၊ မန္း ကေလာင္ အမည္ျဖင့္ေဖာ္ျပခ့ဲေသာ ေဆာင္းပါးျဖစ္သည္၊
မွတ္ခ်က္၊ အထက္ပါေဆာင္းပါးသည္ 'လကၤာတမန္ မဂၢဇင္း' ဒုတိယ အၾကိမ္တြင္ စႏၵနသာရ၊ မန္း ကေလာင္ အမည္ျဖင့္ေဖာ္ျပခ့ဲေသာ ေဆာင္းပါးျဖစ္သည္၊
No comments:
Post a Comment