တကၠသုိလ္ဟူေသာ အမည္သည္ ျမိဳ႕တစ္ျမိဳ႕၏
အမည္ျဖစ္သည္။ taxila ဟုေခၚၾကသည္။ ပညာရပ္မ်ား စြာပုိ႔ခ် သင္ယူၾကသည္။ ကမၻာ အရပ္ရပ္မွ ေက်ာင္းေတာ္သားမ်ားျဖင့္
စည္ကားသည္။
ဗုဒၶဇာတက ျဖစ္ေတာ္စဥ္မ်ားႏွင့္ ၾကီးျပင္း လူလားေျမာက္ခ့ဲၾကေသာ
ေရွးျမန္မာ ပညာရွိၾကီးမ်ားသည္ ပညာေရး အရိပ္အျမဳံ အျဖစ္တည္ေထာင္ ဖန္တီးၾကေသာအခါ တကၠသီလကုိပင္
ျမတ္ႏုိးစြာျဖင့္ ပြားယူခံစားလ်က္ တကၠသုိလ္ဟု အမည္ေပးလုိက္ၾကသည္။
ျမန္မာ့ဟန္၊ ျမန္မာ့အေတြး၊ ျမန္မာ့အႏုပညာ၊
ျမန္မာမိဘႏွစ္ပါးမွ လူျဖစ္လာရေသာေၾကာင့္ တကၠသုိလ္ကုိ ကေလးငယ္ဘ၀ကတည္းက ၾကားဖူးသည္။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္
တကၠသုိလ္ျပည္သုိ႕ ပညာသင္ သြားသည္ဟု မၾကာခဏၾကားရသည္။
လူ၀တ္ေၾကာင္ဘ၀ျဖင့္ ၾကာၾကာ မေနလုိက္ရပဲႏွင့္
ကုိရင္၀တ္ရေသာအခါ တကၠသုိလ္အမည္ႏွင့္ ပုိမုိနီး စပ္ျပန္သည္။ ဆရာေတာ္ဆုံးမေသာ ၾသ၀ါဒမ်ားတုိင္းတြင္
တကၠသုိလ္ျပည္သြားေက်ာင္းေတာ္သားၾကီးမ်ား
အေၾကာင္းနာယူခြင့္ရသည္။
ရြာဦးေက်ာင္းေတာ္သာသည္လည္း
ရပ္၊ ရြာ၊ နယ္ပယ္ အစုံအလင္မွ လာေရာက္ၾကေသာ လူငယ္မ်ားကုိ အသိအျမင္ေပးေနေသာ ဌာနၾကီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ဇာတ္ေတာ္မ်ားလာ တကၠသုိလျပည္္ၾကီးေရာက္ရသလုိ ထင္ျမင္မိသည္။
လူ႕ဘ၀ျဖင့္ဆုိေသာ ဆယ္တန္းေအာင္မွ တကၠသုိလ္ေရာက္ၾကသင္ရသည္။
ကုိရင္၀တ္လုိက္ ေသာေၾကာင့္ တကၠသုိလ္ျမန္ျမန္ေရာက္သည္ဟု ေျပာႏုိင္သည္။ တကၠသီလ၊ တကၠသုိလ္သည္ပင္
ဘုန္းၾကီးရွင္းျပေသာ အခါ ပါဠိစကားျဖစ္ေနသည္ကုိ သိရသည္။
ေလာက အတတ္၊ ေလာကဓာတ္ပညာမ်ားႏွင့္ အက်င့္သီလ ( မင္းက်င့္ တရားဆုိင္ရာမ်ားကုိ သင္ၾကားေပးေသာ ဌာန၊ သင္ယူရာဌာနဟုသိရသည္။
ငယ္စဥ္ဘ၀ စည္းကမ္း မက်န၍ အဆုံးအမခံရတုိင္း
တကၠသုိလ္ျပည္ေရာက္ ေက်ာင္းေတာ္သားမ်ား ၏ ေကာင္း ေသာ အက်င့္ေၾကာင့္ တုိးတက္သြားပုံ၊ မေကာင္းေသာ
အက်င့္ေၾကာင့္ ဆုတ္ယုတ္သြားပုံ မ်ားႏွင့္ ခ်ိန္ထုိး ျပေလ့ ရွိသည္။
ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသား
ျဖစ္ဖူးသည္။ ေဒ၀ဒတၱ(ေဒ၀ဒတ္) သည္လည္း အတိတ္ ဘ၀မ်ားစြာက တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသားျဖစ္ဖူးသည္။
ေရွးေခတ္ အိႏၵိယႏုိင္ငံေက်ာင္းသားမ်ား သာမက
နီးစပ္ရာ ဟိမ၀ႏၱာေတာင္တန္းေဒသမွက်ာင္း ေတာ္သား မ်ားလည္းလာေရာက္သင္ယူၾကသည္။ တုိင္းၾကီးဆ့ဲေျခာက္တုိင္းမွေက်ာင္းေတာ္သားျဖစ္သည္။
ထုိ႕အျပင္ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖာမ်ားႏုိင္ငံဆုိႏုိင္ေလာက္ေသာ
ေယာနကတုိင္း( ဂရိ) တုိ႕မွလည္း လာေရာက္သင္ ယူၾကသည္။
အိႏၵိယႏုိင္ငံသည္ အတတ္ပညာ အားလုံးႏွင့္
ကုိးကြယ္မႈ ဘာသာပုိင္းဆုိင္ရာအားလုံး၏ အရင္းအျမစ္ဟု ဆုိၾက သည္။ ဤတကၠသုိလ္အမည္သည္ ေရွးေခတ္အိႏၵိယသမုိင္းမ်ားတြင္
ေနရာအယူမ်ားသည္။
အေရွ႕တုိင္းႏွင့္ အေနာက္တုိင္းေပါင္းစပ္ထားေသာ
အႏုလက္ရာမ်ားျဖင့္ ယေန႕တုိင္ေအာင္ အႏုပညာ၊ အႏုစိတ္ တြင္ ဦးထိပ္ကေနရာ ယူထားဆဲျဖစ္သည္။
ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ ကုိးကြယ္မႈသမုိင္းအရ
ဘုရားရွင္လက္ေတာ္က ဘုရားရွင္ ကုိယ္ပြားရုပ္ပြားေတာ္ကုိိး ကြယ္မႈ မရွိခ့ဲေသာ္လည္းေနာက္ပုိင္းတြင္
ေဗာဓိပင္၊ ဓမၼစၾကၤာအ၀န္း၊ ၾကာပန္း၊ လွည္းဘီး၀န္းပုံႏွင့္ ပလႅင္ပုံေတာ္မ်ားကုိ ဘုရားရွင္ကုိယ္စားပူေဇာ္ခ့ဲၾကသည္။
အိႏၵိယ( မဇၥ်ိမ) အႏုလက္ရာ၊ ဒႆန၊ အက်င့္စရုိက္မ်ားျဖင့္
ထုံမႊမ္းထားရာ (အေလာင္းေတာ္ အျဖစ္ျဖင့္ အၾကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာပညာဆည္းပူရာ) တကၠသီလာျမိဳ႕သုိ႕
ေရာက္ရွိလာေသာ ဂရိတုိ႕၏ ဥေရာပလက္ရာ မ်ားျဖင့္ ေပါင္းစပ္လုိက္ေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာ၏ကုိးကြယ္မႈသမုိင္းသည္
ပုိမုိထြန္းလင္းလာခ့ဲသည္။
ရုပ္တုမ်ားထုလုပ္လာၾကသည္။ ဥေရာပလည္း
မဆန္လြန္း၊ ကုလားဟန္လည္း မေပါက္လြန္းေသာ ျမတ္ ဗုဒၶ၏ ကုိယ္ပြားေတာ္၊ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားသည္
တကၠသုိလ္ေျမကစခ့ဲသည္ဟုေျပာႏုိင္သည္။
တကၠသုိလ္သည္ ဗုဒၶ၊ ပိဋက၊ ဇာတက၊ အႏုအလွ၊
စာေပ၊ ရသ၊ သမုိင္းမ်ားတြင္ အဘက္ဘက္က ပါ၀င္ေနသည္ကုိေတြ႕ရသည္။
No comments:
Post a Comment