Pages

Thursday, July 14, 2011

ျငိမ္းခ်မ္းျခင္း အထိမ္းအမွတ္

ျမန္မာရဟန္းေတာ္ စာသင္သား အမ်ားဆုံး တက္ေရာက္ေသာ တကၠသုိလ္မွာ မဂဓတကၠသုိလ္ျဖစ္သည္၊ မဂဓတကၠသုိလ္သည္ ဗီဟာျပည္နယ္တြင္ တည္ရွိျပီး၊ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးႏွင့္ မနီး မေ၀းျဖစ္သည္၊ ျမန္မာ ရဟန္းေတာ္မ်ား မနက္ခင္းတုိင္းလုိလုိ မဟာေဗာဓိသုိ႕ ၾကြေရာက္ျပီး တရားထုိင္ျခင္း၊ ပရိတ္ ရြတ္ဖတ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္၊ မနက္ေစာေစာ တကၠသုိလ္ရွိ ေက်ာင္းသားေဆာင္မွ မနက္ခင္း ငါးနာရီခန္႕ထြက္လွ်င္ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးသုိ႕ ေျခာက္နာရီခန္႕တြင္ ေရာက္သျဖင့္ နာရီ၀က္ခန္႕သာ သြားရသည္၊ ကား အသြား အလာလည္း မရႈပ္ေသးသျဖင့္ သြားလာရ လြယ္ကူသည္၊ ေစတီေတာ္ၾကီးသုိ႕ ေရာက္လွ်င္ ကမၻာ အရပ္ရပ္မွလာေရာက္ၾကေသာ သူေတာ္စင္မ်ားျဖင့္ အျမဲစည္ကား ေနေလ့ရွိသည္၊ ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းသည္၊

ေစတီေတာ္ၾကီး ပတ္၀န္းက်င္တြင္ စုိက္ပ်ိဳးထားေသာ ပန္းတုိ႕မွာလည္း ေစတီေတာ္ၾကီးအား ပူေဇာ္ထားသက့ဲသုိ႕ ရွိေနသည္၊ အနီးတ၀ုိက္ရွိ သတၱဌာနေနရာမ်ားမွာလည္း ၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းလွသည္၊ အထူးသျဖင့္ ငါးခုေျမာက္ဌာနျဖစ္ေသာ ရာဇာတနသတၱာဟႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး လမ္းညႊန္ guide book မ်ားတြင္ ေအာက္ပါက့ဲသုိ႕ေရးသားထားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္၊ လင္းလြန္းပင္ေအာက္တြင္ ဘုရားရွင္သည္ ခုႏွစ္ေျမာက္ျဖစ္ေသာ သတၱာဟကုိ တရားဆင္ျခင္ သုံးသပ္လွ်က္ ေနေတာ္မူသည္၊ ဤလင္းလြန္းပင္ရင္း သီတင္းသုံးေသာ သတၱာဟသည္ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီး၏ အေရွ႕ေတာင္ေထာင့္ အရပ္တြင္ ရွိသည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားျဖစ္ၾကေသာ တပုႆႏွင့္ ဘလႅိကညီေနာင္တုိ႕သည္ ဘုရားရွင္ သီတင္းသုံးေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္အား ဖူးေတြ႕ရျပီး ပ်ား မုန္းဆြမ္းမ်ား ကပ္လွဴကာ 

‘ဗုဒၶံသရဏံ ဂစၦာမိ၊ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၦာမိ’

ဟူေသာ သရဏဂုဏ္ႏွစ္ပါးကုိ ေဆာက္တည္ခ့ဲၾကသည္၊ သံဃာ ရတနာ မေပၚထြန္းေသးေသာေၾကာင့္ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ ကုိ မရြတ္ဆုိခ့ဲၾကရေပ၊ တပုႆ ဘလႅိကညီေနာင္တုိ႕သည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ ပထမဆုံး ဥပသကာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ ညီေနာင္ႏွစ္ဦးသည္ ဘုရားရွင္ထံေတာ္မွ ဆံေေတာ္တစ္ခ်ိဳ႕ုကုိ မိမိတုိ႕တုိင္းျပည္ျပန္ေရာက္လွ်င္ ပူေဇာ္ႏုိင္ရန္ ယူေဆာင္ခ့ဲၾကသည္၊ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႕၏ ယုံၾကည္မႈ ဓေလ့အားျဖင့္ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္တြင္ ဌာပနာသြင္း ပူေဇာ္ျပီး ေစတီေတာ္ျမတ္ကုိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အေလးတျမတ္ပူေဇာ္ ထားရွိၾကသည္။ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ ေရာက္တုိင္း ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ဥပါသကာၾကီး ႏွစ္ဦးတုိ႕လာေရာက္ျပီး ဘုရား ပူေဇာ္ေနၾကသည္ကုိ ျမင္ေယာင္မိသည္၊ ျပီးေတာ့ ၾကည္ႏူးရသည္၊

ရံခါျမန္မာႏုိင္ငံမွ လာေရာက္ၾကေသာ သူေတာ္စင္မ်ား ေဗာဓိပင္ေျခတြင္ တစ္စုတစ္ေ၀းတည္း ရြတ္ဖတ္ ပူေဇာ္ေနၾကသည္မွာလည္း စိတ္ကုိ ျငိမ္းခ်မ္း ေအးျမေစသည္၊ ျမန္မာသံစစ္စစ္ျဖင့္ ရြတ္ဖတ္ ပူေဇာ္ေသာေၾကာင့္လည္း နား၀င္ပီယံပုိျဖစ္ျပီး သမာဓိရေစသည္ ထင္မိသည္၊ တုိးတုိးေလးလည္း လုိက္ျပီးရြတ္မိသည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ တစ္ခါတည္း ျပန္လုိက္သြားခ်င္စိတ္ေပါက္မိသည္၊

လွည္းတန္းၾကီးျဖင့္ ကုန္ေရာင္းကုန္၀ယ္လာခ့ဲၾကျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆုိၾကသည္၊ ဂယာေတာရြာေလးသည္ တပုႆဘလႅိကညီေနာင္တုိ႕ ေစ်းေရာင္း ေစ်း၀ယ္ျပဳခ့ဲသည္ ေနရာေဟာင္းေလးပင္ ျဖစ္ေပမည္၊
ျမန္မာ ရဟန္ေတာ္မ်ားလည္း ဆြမ္း ကိစၥအတြက္ ဂယာေစ်းသုိ႕ပင္ ေစ်း၀ယ္သြားရၾကသည္၊ ဂယာေစ်းသည္ ေဟာင္ႏြမ္းလွသည္၊ ႏြားေခ်းေပါသည္၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္သာေရာင္းၾကသည္၊ အသား ငါးလုိခ်င္လွ်င္ မူဆလင္ကုလားမ်ားဆီ သြား၀ယ္ၾကရၾကရသည္၊ ဟိႏၵဴကုလား အသားမ်ား မေရာင္းၾကပါ၊

တစ္ခါက ၾကံဳဖူးပါသည္၊ ေက်ာင္းတြင္ ဧည့္သည္ ေရာက္လာေသာေၾကာင့္ ဂယာေစ်းသုိ႕ ငါးသြား၀ယ္သည္၊ ငါးေရာင္းေသာ ေစ်းဆုိင္သည္ ၾကက္သားလည္း ေရာင္းသည္၊ ေစ်းဆုိင္ရွိ ျခင္းထဲတြင္ထည့္ထားေသာ ၾကက္ကုိ ၀ယ္သူက ၾကိဳက္ရာ လက္ညိွဳးထုိးျပရသည္၊ ခ်က္ခ်င္းသတ္ျပီး ေရာင္းသည္၊ မၾကည့္ခ်င္ မျမင္ရက္သျဖင့္ ေနာက္မ်ားတြင္ လုိခ်င္ေသာငါးကုိ တစ္ကီလုိ ႏွစ္ကီလုိစသည္ မွာျပီး မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ဘက္သုိ႕ ထြက္လာရေလ့ရွိသည္၊ ေနာက္မွ သိရသည္မွာ ေစာင့္ မၾကည့္ျပန္လွ်င္လည္း အေလး မျပည့္တတ္ဟု သိရျပန္သည္၊ 

သူငယ္ခ်င္းတစ္ပါးက ေျပာဖူးသည္၊ ကုလားျပည္ မေျပာႏွင့္ ျမန္မာျပည္မွာေတာင္ မ်က္ကြယ္ဆုိရင္ အေလး အတင္း အေလ်ာ့ လုပ္တတ္ၾကပါသတ့ဲ၊ တပုႆ ဘလႅိကညီေနာင္တုိ႕ ေရာက္တုန္းကလဲ ဒီလုိ လူေတြရွိမွာပဲလုိ႕ ေတြးလုိက္မိသည္၊ ေသခ်ာပါသည္၊ ဂယာေဒသသည္ သမုိင္း အစဥ္အလာၾကီးမားေသာ ေနရာေလးျဖစ္သည္၊

မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးႏွင့္ ကပ္လွ်က္ အေရွ႕ဘက္တြင္ ဗလီအနီးနား၌ ေနရာေလး တစ္ေနရာရွိသည္၊ ျမတ္ဗုဒၶပြင့္ေတာ္မမူမီ ေက်ာက္ေခတ္မွသည္ ပါလေခတ္တုိင္ေအာင္ ရွည္ၾကာေသာ သမုိင္းရွိသည္၊ ေရွးေဟာင္းတူေဖာ္ေရးမ်ား၏ ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ား အရ ေက်ာက္ေခတ္ေႏွာင္းပုိင္းကာလမွ ဘီစီ ၂၅ ရာစုမွသည္ ၁၇ ရာစုတုိင္ေအာင္၊ တုိးတက္ေသာ ေက်ာက္ေခတ္ကာလ ဘီစီ ၁၇ ရာစုမွ ၁၁ ရာစုတုိင္ေအာင္၊ သံေခတ္ ၁၀ ရာစုမွ ၇ ရာစုတုိင္ေအာင္၊ ဘုရားရွင္ႏွင့္ အေသာကတုိ႕ေခတ္ ဘီစီ ၆ ရာစုမွ ၁ရာစုတုိင္ေအာင္၊ ကုရွန္ေခတ္ ေအ ဒီ ၁ ရာစုမွ ၃ရာစုတုိင္ေအာင္၊ ဂုတၱေခတ္ ေအ ဒီ ၄ ရာစုမွ ၈ရာစု တုိင္ေအာင္၊ ဂုတၱေခတ္ေႏွာင္းပုိင္းႏွင့္ ပါလေခတ္ ေအ ဒီ ၉ ရာစုမွ ၁၂ ရာစုတုိင္ေအာင္ ရွည္လ်ားေသာ သမုိင္းေၾကာင္းရွိသည္၊ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားစနစ္ကုိ စတင္ထူေထာင္ခ့ဲေသာ ေနရာဟုပင္ ဆုိေကာင္းေလာက္သည္၊ ယေန႕မ်က္ျမင္တြင္ အေျခ အေန အရပ္ရပ္ေၾကာင့္ ေရွးေဟာင္း အေမြ အႏွစ္မ်ားကုိ ဆက္လက္ ျပီးဆုံးေအာင္ တူးေဖာ္ျခင္း မျပဳပဲအုတ္႐ုိး ေပၚ႐ုံတူးေဖာ္ထားသည္ကုိ ေတြ႕သည္၊

ထုိက့ဲသုိ႕ေခတ္ေပါင္းမ်ားစြာ တည္ရွိခ့ဲေသာ ဂယာရြာေလးတြင္ ဗုဒၶေခတ္ဟုေျပာႏုိင္ေသာ ဘီ စီ ေျခာက္ရာစု ကာလမ်ား ဆီသုိ႕ ျပန္လည္ျမင္ေယာင္မိသည္၊ ဂယာရြာေလးသည္ ဂယာသီသေတာင္တန္းၾကီးကုိ ေနာက္ခံထားျပီး ကမၻာ အရပ္ရပ္မွ လာေရာက္ၾကေသာ ခရီးသြားမ်ား၊ ဗုဒၶဂယာသုိ႕ သူေတာ္စင္ ဘုရားဖူးမ်ား ရာသီမေရြး စည္းကားေနေလ့ရွိသည္၊

တစ္ခ်ိန္က အေသာကမင္းၾကီးသည္ ဤေဒသသုိ႕ ေရာက္ရွိလာခ့ဲျပီး ဘုရားရွင္ သဗၺညဳဉာဏ္ေတာ္ ရရွိေတာ္မူရာတြင္ ခ့ံျငားထည္၀ါေသာ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးကုိ တည္ထား ကုိးကြယ္ျပီး ပူေဇာ္ထားရွိခ့ဲသည္၊ ေ၀ဟင္သုိ႕ ထုိးထြက္ေနေသာ ေစတီေတာ္၏ အထြတ္သည္ ေရႊၾကဳတ္ အလားရွိသည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေတြ႕ရခဲေသာ ပုံစံမ်ိဳးျဖစင္္သည္၊ 

မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးသုိ႕ ေရာက္တုိင္း အေသာကမင္းကုိ ျမင္ေယာင္မိသည္၊ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ျမတ္ၾကီးကုိ ယခု လက္ရွိပုံစံ အတုိင္းျဖစ္ေအာင္ျပဳျပင္ မြမ္းမံေစခ့ဲေသာ ျမန္မာ့ဘုရင္ ရတနာပုံ၏ အရွင္ ပဥၥမသဂၤါယနာတင္ ဘ၀ရွင္ကုိ ျမင္ေယာင္သည္၊ 

အနာဂါရိက ဓမၼပါလကုိ ျမင္ေယာင္သည္၊ သူေတာ္စင္ၾကီးသည္ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးကုိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား လက္၀ယ္ေရာက္ေအာင္ စတင္ ၾကိဳးပမ္းခ့ဲ သူျဖစ္သည္၊ အိႏၵိယႏုိင္ငံၾကီးသုိ႕ ေရာက္လာေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ရွင္စႏၵသာမေဏကုိ ေျပးျမင္မိသည္၊ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးသည္ ေထရ၀ါဒ၊ မဟာယာန မခြဲျခားပဲ အေရးၾကီးလွေသာ ေနရာျမတ္ျဖစ္သည္၊

ေအဒီ ၆၃၇ တြင္ တရုတ္ခရီးသြား ရဟန္းေတာ္ၾကီး ဟူအင္ဆန္( Huen Tsang) သည္ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ အိႏၵိယတစ္၀ွန္းကုိ ေျခဆန္႕ ခ့ဲသူျဖစ္သည္၊ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးသုိ႕ လည္းေရာက္ခ့ဲသည္၊ သူ၏မွတ္တမ္းတြင္-

‘ေဗာဓိပင္ အေရွ႕ဘက္တြင္ အျမင့္ေပ ၁၆၀၊ ၁၇ ခန္႕ရွိေသာ ေက်ာင္းေဆာင္ ( Vihara) ရွိသည္၊ ေက်ာင္းေဆာင္၏ အေျခခံအုတ္ရုိး အနိမ့္ဆုံး မ်က္ႏွာစာသည္ ေပ ၂၀ ေက်ာ္ေက်ာ္ျမင့္သည္၊ ေက်ာင္းေဆာင္ အေဆာက္ အအုံကုိ ေျမညက္ျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ အုတ္မ်ားေပၚ၀ယ္ ထုံးမ်ားျဖင့္ သုတ္ လိမ္းထားသည္၊ အသီးသီးေသာ အုတ္မ်ားေပၚတြင္ ေရႊေရာင္ရုပ္ၾကြတုိ႕ကုိ ပုံေဖာ္ထားသည္၊ အေဆာက္အအုံၾကီး၏ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာတြင္ အ့ံၾသဖြယ္ေကာင္းေသာ အႏုလက္ရာတုိ႕ျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားသည္’

ဟု မွတ္တမ္းတင္ထားသည္၊ အျခားတစ္ခု ရွိပါေသးသည္၊ တစ္ခါက တရုတ္ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးသည္ မဟာေဗာဓိသုိ႕ ဘုရားဖူထြက္ခ့ဲသည္၊ ရဟန္းေတာ္သည္ သေဘၤာခရီးၾကံဳျဖင့္ လုိက္ပါခြင့္ရခ့ဲသည္၊ သေဘၤာမွာ လုိက္ပါသူ ခရီးသည္ မ်ားေသာေၾကာင့္ ေရလည္တြင္ နစ္ျမဳပ္ေလေတာ့သည္၊ ေသေဘးႏွင့္ ပက္ပင္းၾကံဳရေသာအခါ လူတုိင္း ေၾကာက္ၾကသည္ခ်ည္းျဖစ္သည္၊ ‘ကယ္ပါ၊ ယူပါ’ တစာစာျဖင့္ ပင္လယ္ျပင္သည္ ငရဲပြက္သလုိ ရွိေနသည္၊ သေဘၤာမွလည္း ခရီးသည္အားလုံးကုိ ျပန္တင္ျပီး မသြားႏုိင္ေတာ့ေၾကာင္း တစ္ခ်ိဳ႕ခ်န္ထားခ့ဲရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျပေလေတာ့သည္၊ ဘုရားဖူး ၾကြေရာက္လာေသာ ရဟန္းေတာ္သည္ သူ႕ကုိ ထားျပီး အျခားတစ္ေယာက္ကုိသာ ေခၚသြားဖုိ႕ မာလိန္မွဴး အား ေျပာျပေလေတာ့သည္၊ 
စိတ္ထဲ၀ယ္ ဘုရားဖူးခရီးသည္ အၾကိမ္ ၾကိမ္ျဖစ္ေပၚျပီး အသက္စြန္႕ထြက္လာခ့ဲေသာ ရဟန္းေတာ္ေလးသည္ မဟာေဗာဓိသုိ႕ ေရာက္ႏုိင္ေတာ့ပဲ ပင္လယ္ျပင္တြင္ နစ္ျမဳပ္သြားခ့ဲသည္၊

ယခုခ်ိန္တြင္ ႏုိင္ငံ အသီးသီးမွ လာေရာက္ၾကေသ သူေတာ္စင္မ်ားျဖင့္ မဟာေဗာဓိသည္ စည္ကားလ်က္ရွိသည္၊ ေအးခ်မ္း တည္ျငိမ္ေသာ ေဗာဓိပင္ျမတ္ဆီမွ ေလတုိးသံတုိ႕သည္ ဓမၼ သံစဥ္တစ္ခု အလား ၾကားႏုိင္သည္၊ သမာဓိရရျဖင့္ နား ဆင္ၾကည့္လွ်င္ စိတ္ၾကည္လင္သည္၊ မ်က္လုံးဖြင့္ထားလွ်င္ ျမင္ကြင္းစုံျဖင့္ ရင္ကုိ လွဳပ္ခတ္ေစေသာ    ေနရာျမတ္ပင္ျဖစ္သည္၊

No comments:

Post a Comment